חוצ-פה HutzPe
  • 03-529-4944
  • בואו הביתה
  • 03-529-4944
  • בואו הביתה
חוצ-פה HutzPe
  • 03-529-4944
  • בואו הביתה
  • 03-529-4944
  • בואו הביתה

להיות תפוח מיוחד בין אלפי תפוחים זהים: על יצירתיות בפרסום

נדמה שבכל פינה בעולם הפרסום והשיווק – במשרדים, במסדרונות ובחדרי הישיבות – שולטת מילה אחת מרכזית: יצירתיות. פרסום בלי יצירתיות נתפס מאז ומתמיד כמשהו שלא יכול לעבוד, במיוחד כיום, בין הרים של גירויים ופיתויים שמציע העולם שלנו. יצירתיות היא אולי הדרך היחידה לבלוט במקום שיש בו הכל מהכל, אך האם אפשר להגדיר אותה? להבין מהי בדיוק? על השאלות האלה ננסה לענות כאן, בתוספת בונוס מפנק: טיפים אפקטיביים להגברת היצירתיות.

זה הזמן להשתתף בניסוי. לא ניסוי מדעי, אלא סקר קצר בו עליכם לפנות אל הפרסומאים ואנשי השיווק הגדולים ביותר בישראל ובעולם ולשאול אותם שאלה אחת פשוטה: מהי התכונה החשובה ביותר בעולם הזה? כבר עכשיו נחסוך לכם את עשרות הטלפונים (וגם את התקווה שאדם בתפקיד הזה באמת יחליט שכדאי לענות לכם) ונענה במקומם את התשובה המתבקשת. כנראה שרובכם יכולים לנחש אותה לבד. התכונה היא: יצירתיות.

אותה יצירתיות היא תכונה שקשה לתאר במילים, משהו לא מוחשי, שקיים באדם מסוים – או שלא קיים בו. מצד שני, זו תכונה שכולנו היינו רוצים לעצמנו, ובכל תחום בחיים. לכל אחד ברור שבעולם מסחרי כמו שלנו, אי אפשר להצליח, לבלוט ולשנות ללא יצירתיות. אדם יצירתי יהיה תמיד מוצלח, אינטליגנט, איכותי. חשבתם פעם מדוע היא נתפסת כך?

על יצירתיות בעולם חד גוני

יצירתיות היא הדרך להציג את המובן מאליו בדרך ייחודית, יוצאת דופן, לא שגרתית. זו היכולת לעשות את מה שהפך עם השנים – גם בעולם הפרסום וגם בכל תחום אחר – לקלישאה שחוקה: לחשוב מחוץ לקופסא. אז נכון, כבר נמאס לשמוע את שלוש המילים הללו, אבל הן מסמלות בצורה הכי טובה את כל מה שמחפש הפרסומאי הבכיר או איש השיווק המנוסה, ולא משנה מי זה. הן מצביעות על אותו משהו ‘אחר’ שאין לאף אחד.

מדוע המילה יצירתיות, באופן כללי, נחשבת לדבר חיובי כל כך? למה משהו שמביא איתו שינוי ופריצת גבולות מתקבל בהבנה גמורה, וגם הרבה יותר מזה – נחשב למעלַה מהרמה הגבוהה ביותר?

כנראה שזה קורה משום שבני האדם מחפשים כל הזמן את השינוי. בעולם שבו הדומיננטיות שייכת לחד גוניות ולעדריות, כל שינוי מרגיש לנו ממש כמו הרגע בו נשבר השרב: משהו מרענן, חדש, יוצא דופן. הדעה השולטת, המיינסטרים, המרכז, כולם כוחות בלי טיפת חן, יוזמה, מקוריות והתלהבות – אותן תכונות שמאפיינות בני אדם יצירתיים. לכן אנחנו כל כך נמשכים אליהם.

יצירתיות היא כלי שמאפשר לאדם לעשות את הדברים אחרת. היא נותנת לו את הכוח ללכת לכיוון אחר, כיוון שיהיה הרבה פעמים הפוך לגמרי מהכיוון בו בחר אותו ‘עדר’ שכמעט כולנו שייכים לו. היא נותנת לו את הלגיטימציה ליצור משהו שונה, מיוחד, שאף אחד אחר עוד לא עשה. היא מאפשרת לו לבלוט ולהבליט. וזה בדיוק מה שהופך אדם יצירתי למיוחד ומבוקש כל כך שיווק ופרסום, היום יותר מאי פעם.

לעולם של פרסומות ומסרים שיווקיים דרוש: משהו אחר

דמיינו תמונה של סל מלא בתפוחים ירוקים. עכשיו, דמיינו שאחד מאותם תפוחים הוא תפוח בצבע אדום עז. כמעט כל אחד מכיר את התמונות מהסוג הזה, אבל גם אם נראה אותן עוד עשרות פעמים, הן עדיין יעבירו את המסר החשוב: לבלוט זה להיות שונה. לבלוט זה למשוך תשומת לב. ולבלוט זה להיות התפוח היחיד מבין עשרות התפוחים, שדווקא בו העין תתמקד. בעולם הפרסום העמוס, ליכולת ההתבלטות הזו אין שום תחליף.

חישבו כמה מוצרים וסחורות מוצעים לכם בכל רגע נתון על המדף בסופר, ברחבי האינטרנט, בכל פינת רחוב ובכל אמצעי תקשורת. חישבו כמה מתוך המוצרים הללו הם בעצם אותו מוצר בדיוק, רק שהוא מוצע כל פעם בגרסאות שונות: לפעמים שם החברה משתנה, לפעמים הגודל, לפעמים המחיר ולפעמים רק האריזה. ובתוך כל זה, איש המקצוע צריך לשכנע אתכם לקנות דווקא את המוצר שהוא מפרסם. את התפוח האדום שלו.

איך הוא יכול לעשות את זה? הדרך היחידה היא להשתמש ביצירתיות. ובכמויות מסחריות. כי בסופו של דבר, מה שישכנע אותנו לקנות את המוצר הזה ולא את זה של החברה המתחרה, הוא המסר שמדבר אלינו בצורה הטובה ביותר וגורם לנו להסתקרן ולהתעניין. פרסומת יצירתית או משפט שיווקי שימשכו את העין שלנו ויוצגו בצורה משכנעת, נעימה וקולעת, הם אלו שינצחו. במיוחד היום, כשהתחרות בכל תחום עצומה, אין לזה תחליף.

לא קשה להצביע על מסרים שיווקיים מנצחים, מלאי יצירתיות, שפשוט יעשו את העבודה בכל מצב. הם בולטים, יוצאי דופן ומיוחדים כל כך, עד שאי אפשר להתעלם מהם. הנה כמה דוגמאות ‘טריות’ כאלו:

פרסומת למאבק בעישון, שמתייחסת דווקא להוצאות הגבוהות של מעשנים ולא להשלכות הבריאותיות, לשם שינוי:

tabaconomia2

מקור

פרסומת לתכשיר לשיער, של חברת Timotei, ששמה דגש על ה’טבעיוּת’ של המוצרים שלה:

Lion

מקור

פרסומת לגן החיות של קופנהאגן, דנמרק:

Zoo_Bus

מקור

מודעה של קו לתמיכה וייעוץ עבור נפגעי אלימות מילולית:

Verbal-Abuse-3-o

מקור

כשהמוזה מראה נוכחות, או: איך להגביר את היצירתיות שלנו?

אז יצירתיות היא מילת המפתח, אבל איך אפשר להשיג או ליצור אותה? יש כאלו שיגידו שמדובר בתכונת אופי ולכן אי אפשר ‘להזמין’ אותה או לגרום לה לקרות. הטיפים הבאים דווקא מראים שאם רוצים, אפשר לגרום למוזה להתחזק וליצירתיות שלנו להישפך החוצה:

–                    נתקעתם? שחררו: לכל אחד יש רגע שבו שום דבר לא הולך, הכל תקוע ולא מתקדם. התעקשות להישאר בסיטואציה הזו רק תרחיק את היצירתיות. נתקעתם? הגיע הזמן לשחרר את המוח ולעשות משהו אחר: לצאת לטיול קצר, להכין קפה, לשטוף כלים. כל דבר שהוא לא הפעולה שעשיתם בשעות האחרונות.

–                    תנו למוח להשתולל: חשבתם על רעיון משוגע? אל תחסמו אותו. כתבו הכל, תנו לדברים לזרום, גם אם הם המופרכים ביותר. עוד תשתמשו בהם בהמשך הדרך.

–                    אמצו פעולה שגורמת לכם לחשוב: ריצה, שינה, עבודה בגינה או קיפול כביסה – לא משנה מה. כל עוד זה מפרה את החשיבה, זה טוב.

–                    לחשוב הפוך על הפוך: מחשבה שלא נעשית בדרך ה’קלאסית’, מביאה ליצירתיות. סיטואציות אבסורדיות, הפכים מנוגדים, דרכים לא שגרתיות – התעסקות בכל אחד מאלו תאתגר את המוח ותגרום לו לפעול אחרת.

–                    חפשו השראות: אתרי אינטרנט יצירתיים וחדשניים, ספרים לא שגרתיים ותמונות ייחודיות יאפשרו לכם לשאוב יצירתיות מהמקום שבו היא כבר קיימת.

עכשיו.. תודו שבא לכם תפוח. אדום 😉

Leave a Reply

Click here to cancel reply.

פוסטים אחרונים
  • צילום ב360 מעלות
  • המותגים הגדולים עושים סנאפצ’ט
  • וידאו בפיסבוק
  • פרסום בעזרת מציאות מדומה
  • יש לך את זה ביותר נורא? יופי! גם קמפיין כושל יכול להפוך להצלחה מסחררת
  • מצחיק יותר, סקסי יותר – וטעים יותר: על קריאייטיב בשירות האוכל
  • קום, תעשה סרטונים (ויראליים)! מבצע צוק איתן והיצירתיות ברשתות החברתיות
  • להיות וויראלי בחורף? ברור שכן! על קמפיינים, שיווק ופרסום בעונה הקרה
  • הרשת רועשת וגועשת: בחירות 2015 כבר כאן ובכל מקום!
  • בחירות בניחוח חו”ל: אז איך בוחרים היום מעבר לים?
  • פעמיים וחצי יצירתיות מתוקה, קורט של מסר ממולח – ולערבב כל הזמן עם לשון פיקנטית: על המתכון המנצח לכתיבת תוכן ויראלי מנצח
  • חדש, חדש חדש! על חדשנות שיווקית ופניו של התחום ב-2014
  • ריטרגטינג, אפליקציות ועוד שלל הפתעות: על רוחות של שינוי בפייסבוק העסקי
  • אז מה יהיה לנו כאן: על החידושים, המגמות והשינויים בעולם הפרסום מודל 2014
  • קריאטיבי אחד על אחד
פוסטים לפי קטגוריות
  • אנימציה
  • גרילה
  • דיגי-דיגי-טל!
  • יצירתיות בפרסום
  • כל מה שבאזז
  • פרסום ושיווק בפייס
Skip to content
Open toolbar

Accessibility Tools

  • Increase Text
  • Decrease Text
  • Grayscale
  • High Contrast
  • Negative Contrast
  • Light Background
  • Links Underline
  • Readable Font
  • Reset