להיות קטן ולצאת גדול, הכי גדול.. עם גרילה!
סוף סוף מצאתם מגרש פנוי. אחרי שעות של חיפושים, כשכבר חשבתם שלא תזכו לשחק היום עם החבר’ה, פתאום גיליתם את הפינה הנסתרת הזאת. נסתרת כל כך, שאתם מרגישים שלא יגלו אתכם גם עוד מאה שנה. אתם מתחילים לשחק. בועטים, רצים, נופלים, קמים, צוחקים ונהנים. ואז, שוב, זה קורה – הגדולים הגיעו. והם מכריזים בלי להתבלבל שהם הבעלים החוקיים של המגרש. למה? ככה. כי הם הגדולים. ולכם אין מה לעשות, חוץ מלזוז הצידה, עם הזנב בין הרגליים.
ועכשיו אתם יושבים וחושבים איך לדאוג שבפעם הבאה זה לא יקרה. אתם יודעים שהדרך היחידה לעשות את זה, היא להשתמש בטריקים ולהפתיע אותם, ככה שבסוף כל המגרש יהיה שלכם. לתמיד. מי יודע, אולי לא רק המגרש הזה – אולי אפילו המגרש ההוא עם הדשא, זה שכולם רוצים לשחק בו.
בלי לשים לב, קיבלת שיעור חשוב בעולם הפרסום: נעים להכיר, שיווק גרילה.
***
שיווק גרילה הוא כל מה שלא קונבנציונלי ושגרתי בעולם הפרסום. זו פעילות שמתבצעת ברחוב, באוויר הפתוח, לעיני העוברים והשבים. בקיצור, כל מה שהוא לא השיווק והפרסום השגרתי, זה של הפרסומות בטלוויזיה, של המקבצים ברדיו, של המודעות בעיתון ושל הבאנרים באינטרנט.
דווקא יש מכנה משותף בין השניים: גם שיווק גרילה נעשה במטרה להגביר את החשיפה של המותג, להגיע ליותר לקוחות פוטנציאליים, ליצור תדמית מסוימת וליצור באז סביב העסק. רק שבמקרה שלנו, זה נעשה בדרך לא שגרתית. כי בינינו, זו היום הדרך למשוך את העין של הלקוח הבא שלכם.
פעולות לשיווק גרילה יכולות להיות כל דבר שיעורר את תגובת הציבור או ימשוך את תשומת הלב שלו. זה יכול להיות מיצג שחקנים באמצע הרחוב, מודעות מצחיקות, שימוש במראֵה ובמבנה של הרחוב כדי להעביר מסר מסוים ועוד ועוד. העיקר הוא לעורר את האדם, להוציא ממנו תגובה ואפילו להגיב. זו הדרך הטובה ביותר לגרום לו לזכור את המותג. זו הדרך ליצור פעולה שיווקית אמיתית.
אין ספק שהיום סף הגירוי של הציבור עולה. הצרכן מחפש משהו ייחודי, לא רגיל, שיגוון את שגרת היומיום שלו ויכניס עוד קצת צבע לחייו. את הצבע הזה הוא ימצא בשיווק הגרילה.
לשיווק הגרילה יש עוד יתרון אחד חשוב: העלויות. המגרש של הגדולים מלא בשחקנים שמקצים מיליונים ומיליארדים מידי שנה לטובת פרסום, סכומים שלשחקנים הקטנים יותר פשוט אין. מה עושים? משתמשים בכלים קטנים, שמתאימים לגודלו של העסק – אבל כאלו שעושים הרבה ‘רעש’, שיכול לגבור אפילו על השחקנים הכי הגדולים, אם משתמשים בו נכון.
במושגים מעולם הפרסום, הרעש הזה הוא יצירת הד ציבורי גדול, התעניינות שלא נגמרת ואנשים שלא מפסיקים לדבר על העסק. את הדברים האלה אפשר ליצור גם בסכומי כסף קטנים. בשביל זה, לא צריך מיליארדים.
שלא תחשוב שמדובר במשהו פשוט, כן?
הטעות שעשו כבר רבים וטובים לאורך ההיסטוריה, היא להתייחס לשיווק גרילה כאל משהו פשוט, שלא מצריך השקעה מיוחדת או מחשבה מאומצת. הטעות הזו עלתה להם הרבה מאוד ופגעה בתדמית של העסק, בפספוס המסר, בפנייה לקהל הלא נכון, בהחמצת הלקוחות הפוטנציאליים ועוד ועוד.
אז שלא תטעו: גם לקמפיין גרילה יוצאים רק אחרי תכנון מראש, ממש כמו בקמפיין פרסום של הגדולים. אל תשכחו: קמפיינים שלא נעשו כמו שצריך יושבים עד היום טוב-טוב בראש של מי שיצר אותם, ומספקים הרבה מאוד חומר לפרסומאים מתחילים שרוצים לדעת מה לא לעשות כדי להצליח. אתם בטוח לא תרצו להיות במצב הזה.
קבלו כמה טעימות…
לשיווק הגרילה אין גבולות, וזה מה שיפה בו. כל רעיון יצירתי, מטורף או מופרע יכול להתאים – בתנאי שהוא עומד ביעדים שהצבת ומממש את המטרות שקבעת. רוצה רעיונות? הנה כמה מאוד מעניינים:
מי לא אוהב את עוגיות Oreo ונוסע במעליות מידי פעם? Oreo יצאו בקמפיין מבריק בתוך מרכז קניות שרק עושה לכם חשק לרוץ ולקנות חבילה וקרטון חלב
קמפיין של פולקסוואגן, במטרה לעודד אנשים לרכוש חיישני רוורס. המכות והדפיקות ברכבים בחניון כוסו במדבקה בצבע הרכב, ש’מסווה’ אותן. כשמסירים את המדבקה, מגלים עליה הצעה לרכישת החיישן.
כאן פיזרה איקאה ברחבי מנהטן מוצרים שונים שלה, כמו כורסאות, קעריות שתייה לכלבים וכדומה – שכל אחד יכול להשתמש בהם. את הלוגו של איקאה אי אפשר היה לפספס במסגרת הקמפיין הזה.
זו פעולת שיווק גרילה שאנחנו בחוּצ-פֶּּה, יזמנו, סביב השקת המכללה למדיה חברתית ‘MadSchool‘. מה עשינו? הלבשנו כפיילוט שחקנית שלנו בכותונת משוגעים ושחררנו אותה בצומת עזריאלי בשיא העומס בשעות אחר הצהריים. השלב הבא הוא לעשות זאת בעשרים מוקדים שונים ברחבי תל אביב בו זמנית. עכשיו רק נותר לכם לחשוב מה יקרה..
אז אם בוער בכם הצורך לבלוט מעל אחרים ולהכנס עמוק לתוך התודעה אז הגרילה היא הדרך בשבילכם. רוצים לחזק אותה? הסריטו אותה והעלו אותה ל- online ותנו לבאז להמשיך שם.
בהצלחה!
קצת עלי:
בעלים ומנכ”ל של ‘חוּצ-פֶּה” משרד פרסום ודיגיטל חריף אשר מביא מותגים לחשיפה היסטרית בכל דרך ואמצעי.
Leave a Reply