בחירות בניחוח חו"ל: אז איך בוחרים היום מעבר לים?

אז בזמן שאנחנו שקועים עמוק בבוץ של בחירות 2015, העולם מסביב ממשיך משום מה להתנהל כרגיל. קצת חוצפה מצדו, לא? אנחנו כאן מתכתשים ונאבקים, מגייסים עוד קול ועוד אחד והוא בשלו. כלום לא מעניין אותו. טוב, אולי יש לזה סיבה: שם, מעבר לים, אין בחירות בעוד כמה ימים. אבל כשיש בחירות החבר’ה האלה הופכים להיות יצירתיים בטירוף, ממש כמה פה. ובעידן של היום, זה אומר אינסוף מטעמים ויראליים שכדאי לכם להכיר ואפילו ללמוד מהם. כי בחירות זה נהדר גם כאן וגם בניכר!


מתרגשים? מתחילים לחוש עקצוצים מוזרים באצבעות של היד בה תחזיקו את המעטפה? מתים כבר לשלשל את קולכם אל הקלפי ולחכות לתוצאות הסופיות? איזה יופי של אזרחים אתם. ממש פאר הדמוקרטיה.


אז עוד כמה ימים כולנו ניהנה מיום שלם של חופש (כי תכל’ס זו הסיבה האמיתית לאהבת הבחירות הפועמת בנו) ונלך להצביע, כמיטב המסורת. נבצע את התפקיד החשוב ביותר שלנו כאזרחים במדינה דמוקרטית ונרגיש שעשינו את שלנו. בגדול.


עכשיו מה הבעיה? שכאן, במדינת ישראל הזערורית והסוערת, אנחנו מרגישים כאילו כל דבר שקורה כרגע קשור בצורה כזו או אחרת לבחירות. אנחנו בטוחים שכל העולם מתעסק בזה, דורשים מכל אדם עם קצת שכל בראש לדבר על זה ומניחים שבגדול, כל יצור חי אוכל את זה לארוחת בוקר וצהרים. אבל אז אנחנו מרימים את הראש, מסתכלים מסביב ונדהמים: העולם ממשיך בשלו.


ולמה לו להמשיך בשלו? הרי כל כך מעניין כאן! טוב, ברור למה: אין שם בחירות. אין סיבה שזה יזיז לו משהו. אבל זה לא שזה ככה כל הזמן: רק תנו להם, לגויים האלה שמעבר לים, את מערכת הבחירות שלהם – ותראו איך פתאום גם הם מתחילים להשתגע, לצאת מהכלים, להרעיד עולמות – ממש כמונו. כי בחירות, חבר’ה, זה עניין שמוציא את המיטב מכולם. פשוט צריך לדאוג שזה יעניין מישהו.


בעולם למדו הרבה פנינו: ויראלי הוא הקלף המנצח


במה שונות הבחירות האחרונות בישראל מאלו שקדמו להן? התשובה ברורה: האינטרנט, ובעיקר הרשתות החברתיות. היום הכול מתנהל במרחב הווירטואלי, ומי שרוצה להיחשף כמו שצריך לעיניו של הבוחר הפוטנציאלי (היי היי – לא במובן הזה…), חייב להשתמש ברשת. כי שם הכול קורה. כבר ראינו איך זה עובד כאן בישראל ועכשיו הזמן לשאול: אז ככה זה גם בחו”ל? גם שם הרשת מתפוצצת בזמן בחירות?

מה ז’תומרת? ברור שכן.


בעצם, אם נהיה לרגע כנים עם עצמנו, אנחנו לא המצאנו כאן כלום. עשו את זה הרבה לפנינו. מערכות בחירות ויראליות היו בחו”ל עוד לפני שיאיר לפיד החליט לעזוב את הכיסא הנוח באולפן הטלוויזיה, עידנים לפני שמר נתניהו הפך להיות מלך הפייסבוק. כי מה שאנחנו עושים כאן, עשו לפנינו כבר מזמן. האם זה טוב יותר? לא תמיד. האם יש מה ללמוד מזה? אוהו, הרבה מאוד.


עכשיו אתם בטח רוצים דוגמאות.


נו ברור. אז בבקשה…


מודעת הבחירות היצירתית הזו מגיעה אלינו מקמפיין בחירות באנגליה – שם מתמודדים עם זרים המהגרים ממדינות אירופה. זאת מודעה שיכולה בקלות להיכנס לקטגורית ה’שנויים במחלוקת’, אבל על דבר אחד ממש אין וויכוח – זה רעיון יצירתי לאללה…



וזו תמונה שמגיעה אלינו מגרמניה, שם בבחירות האחרונות (כמו בכל יום כנראה…) מתעסקים עם הבעיות הכלכליות של מדינות אירופה ופוחדים לטבוע. וכאן, קריקטורה אחת אומרת הכול. מה אתם הייתם עושים? מושיטים יד או לא…?



הקריקטורה הבאה מגיעה מהודו, מהבחירות של 2014, להן הייתה נוכחות אינטרנטית מדהימה. הנה דוגמה אחת- המועמד משמאל, אגב (נרנדרה מודי), גם ניצח בבחירות. מעניין אם זה קשור ליצירתיות של הקמפיין שלו…



אנחנו נשארים באותו אזור ועוברים לאינדונזיה, כי לא בכל יום רואים רעיון כזה: מועמד לנשיאות שהופך להיות דמות במשחק מחשב בסגנון של Flappy Bird. למועמד קוראים ג’וקו וידודו, והבחירות נערכו בקיץ 2014. מי ניצח בבחירות? וידודו כמובן – ובואו נסכם שהרעיון הזה הביא לו בוודאות כמה קולות. כאן תראו רק תמונה מהמשחק, אבל גם היא די משכנעת:

A scene from the Flap Jokowi Man game


גם באוניברסיטאות ובקולג’ים ברחבי העולם יודעים לעשות קמפיינים, והעדות הטובה ביותר לזה מגיעה מ-Royal Holloway, קולג’ בלונדון. שם, סטודנט בשם ג’ייסון מיכאלסקי החליט ליצור סרטון על בסיס השיר המפורסם Thrift Shop, רק כדי לזכות באחד התפקידים באגודת הסטודנטים. עד לכתיבת שורות אלו לא ידוע האם זה עזר לו – אבל את הוויראליות הוא הצליח ליצור בגדול:


ולפני שנסגור את הבאסטה נחזור להודו – כי מה שהלך שם בבחירות האחרונות זה פשוט טירוף (הרשת מלאה בחומרים מהבחירות האלה). אז הפעם אנחנו במחוזות הפרובוקציה, עם דוגמנית הודית (די מפורסמת מסתבר) שמבצעת מחווה לסרט אמריקן ביוטי – וכמובן לא שוכחת לציין עבור מי היא עושה את זה – כן כן, אותו נרנדרה מודי. עשיו נסו לדמיין את בר רפאלי במחווה דומה עבור בוז’י…



אז מה, יש מה ללמוד מכל מה שראינו כאן? בטח: שאפשר ליצור קמפיינים מצחיקים ומשעשעים ועדיין להעביר את המסר; שלא תמיד התנגחויות ולכלוכים הם המפתח להצלחה; שלפעמים, כדאי לקחת את עצמך בקלות (ע”ע המועמד האינדונזי) כדי להגדיל את הסיכוי לזכות; שהאינטרנט יכול להפוך גם מערכת בחירות מנומנמת לדבר הכי מעניין שיש; שהמרחב הווירטואלי הוא המקום המושלם לאנשים יצירתיים; ושהכי חשוב ללכת להצביע ביום חופש, כי מי שמצביע משפיע. והולך לים!


בחירות חכמות לכולנו!

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support