אז מה יהיה לנו כאן: על החידושים, המגמות והשינויים בעולם הפרסום מודל 2014

חושבים שוב על הפרסומות השגרתיות מהטלוויזיה? מה דעתכם להפסיק? לא, כי לגמרי הגיע הזמן: לוח השנה מראה ש-2014 כבר כאן, וזה אומר עוד שינויים וחידושים בעולם הפרסום והשיווק, כאלו שלפי השמועות הולכים לזרוק לפח הזבל של ההיסטוריה את הפרסומות של פעם. הנה רמז קטן למי שכבר לא יכול להתאפק: זה הולך להיות מדויק יותר, ממוקד יותר והרבה יותר חכם ממה שאי פעם יכולתם לדמיין.


כל שנה זה קורה: אנחנו מתקדמים עוד צעד אחד קדימה, ובטוחים שזהו, אין לאן להמשיך. הגענו לטופ.
הלו, אנחנו כבר לא בימי הביניים: העולם עגול ולא שטוח, השמש לא מסתובבת סביבנו ואם נעבור את ספרד, לא ניפול למטה. פשוט נמשיך לשוט אל האופק, עד לאמריקה. ואיך זה מתקשר לעניין ההוא שמופיע בכותרת? עם המגמות החדשות שמבטיח עולם הפרסום והשיווק של 2014, נקבל פה פרסומות בסטייל וברמה שלא הכרנו. אמריקה כבר אמרנו, לא?


אז מה מצפה לנו ב-2014? כל המומחים לדבר מתעקשים שהפרסום יהיה ממוקד הרבה יותר, שהפרסומות יהיו מדויקות הרבה יותר ושהאפקטיביות שלהן עבור המפרסם תעלה. המפרסם יהפוך לישות בעלת מוח חריף ומתוחכם, כזה שיגיע אל הלקוחות שלו בדיוק ברגע הנכון. לא עוד פרסומות ‘שלא באות טוב’, אלא כאלו שמגיעות בדיוק כשאנחנו צריכים אותן. כי זו המגמה של השוק הזה כבר כמה שנים, ועם אינסוף הפיתוחים והטכנולוגיות החדשות, אין ספק שזה יתחזק. וחוצמזה, אם המומחים טוענים ככה – אז מי אנחנו שנתווכח? אם הם אמרו, כנראה שיש לזה סיבה.


להבין מה אנחנו רוצים


המשימה הגדולה של המפרסמים בשנת 2014 תהיה לענות על שאלה שאנחנו בתור צרכנים לא תמיד יודעים לענות עליה: מה אנחנו רוצים, לעזאזל? האם זה שאנחנו נמצאים כרגע בסמוך לחנות בגדים, אומר שאנחנו מתכוונים לקנות בגד כלשהו או שפשוט חלפנו לידה בתמימות, וזה הכל? מבחינת עולם המפרסמים, תשובה לשאלות כאלו היא מכרה זהב בלתי נדלה. הם יוכלו לדעת בדיוק איזו פרסומת להציג עבורנו, ומתי.


נשמע כמו חלום? זו כבר מציאות של ממש. היא הופכת למשהו חזק במיוחד ככל שאנחנו נכנסים אל המהפכה הבאה – מהפכת האינטרנט של דברים (Internet of things – תרגום אחד לאחד). המהפכה הזו כבר כאן, והיא מבטיחה שחוץ מאיתנו, מי שידברו אחד עם השני הם המכשירים שלנו. אם חסר חלב במקרר, הוא יודיע את זה לכם דרך הסמארטפון. אם יש פקקים בדרך לעבודה, אתם כבר תגלו את זה כשהשעון המעורר יעיר אתכם רבע שעה מוקדם יותר. כן, עד כדי כך.


אומרים שהאינטרנט של הדברים יכבוש אותנו ב-2014. כבר היום יש יותר חפצים מחוברים לרשת מאשר אנשים, וב-2020 מדברים על 24 מיליארד דברים דוממים שיתַקשרו ביניהם ואיתנו דרך האינטרנט. נראה לכם שהמפרסמים לא ישתמשו ביכולות האלה? בטח שכן.

אפשר להגיד שלאט לאט נוצר כאן מוח גדול, שבסופו של דבר יאסוף נתונים על כל אחד. ואם הוא יידע מה ההעדפות שלכם לגבי אוכל, דרך איפה אתה אוהבים לנסוע לעבודה ובאילו שעות וימים אתם בדרך כלל יוצאים לבילוי, הוא בעצם ישיג את הדבר ההוא שהזכרנו קודם, אותו המפרסמים רוצים לדעת יותר מהכל: מה אנחנו רוצים.


נא לשנן: מיקוד חוצה פלטפורמות


יחד עם האינטרנט של דברים, יגיע דבר נוסף: פרסום ממוקד, שלא מתרכז רק בפלטפורמה אחת. המיקוד חוצה הפלטפורמות ((cross-platform targeting מודל 2014 הוא בעצם, במילים פחות יפות, הדרך למצוא אתכם בכל מקום. ראיתם פרסומת בסמארטפון? המותג כבר מחכה לכם עם פרסומת אחרת במחשב. גם את זה ראיתם? אל תשכחו שיש גם את הטלוויזיה החכמה. בקיצור, הפרסום של 2014 מסרב להישאר במקום אחד. הוא תזזיתי, אנרגטי וחסר מנוחה.


אל תשכחו שב-2014 ייכנסו לשימוש יותר ויותר מוצרים ‘לבישים’, שגם הם יהיו כאן עבור המפרסמים. הגוגל גלאס, אותם משקפיים של גוגל, הם רק תחילת הדרך שבסופה, המפרסמים יידעו להציע לנו את הפרסומות המתאימות לנו ביותר. גם לזה יש שם כמובן, קונטקסט מרקטינג (Context marketing), וגם כאן זה בדיוק מה שזה נשמע: פרסום אשר מופיע בהתאם להקשר בו אתם נמצאים.


למעשה, הפרסום הולך לכיוון אישי הרבה יותר ב-2014. הוא יודע ומבין שלכל לקוח יש אופי אחר, העדפות שונות ומטרות שונות – גם בנוגע לדברים שהוא רוצה לרכוש. כשהכל יותאם בדיוק לצרכיו, המפרסם בעצם ישיג את המטרות של אבות אבותיו: להגדיל למקסימום את החזר ההשקעה (ROI) ולדעת שכמעט כל שקל של פרסום יביא תמורה, ובגדול.


פרסומות ידידותיות לסביבה


ומיהי אותה סביבה בדיוק? נכון, אתם. אז תתרגלו לפרסומות מעולם אחר: לא עוד כאלו שנדחפות לכם בכוח לפריים ומנסות לשכנע אתכם במסרים שאין לכם שום עניין בהם. מהיום (טוב, מתישהו בשנת 2014) תזכו לצפות בפרסומות שמדברות ומתקשרות איתכם – אפילו עוזרות לכם, רחמנא ליצלן.

ניתן לכם דוגמא אחת מבית היוצר של איקאה, מקום שיודע איך לגשת ללקוחות שלו:


 ikea ad


זו אפליקציה נפלאה שעובדת בשיטת האוגמנטד ריאליטי: אתם מעלים לאפליקציה את הרהיט המבוקש, מכוונים את המסך אל הנקודה הרצויה בבית – ויכולים לראות כיצד הוא משתלב בדירה, עוד לפני שבכלל הגעתם לחנות. גאוני.

וזה לא הסוף. הפרסומות של היום גם ייתנו לכם מידע נוסף על דברים שאתם רואים בטלוויזיה (למשל: הדמויות בטלנובלה שאתם צופים בה כעת), ואפילו יאפשרו לכם לרכוש מוצרים אשר קשורים לאותה תוכנית. מבחינת המפרסמים זהו עוד אפיק מדויק לפרסום, מבחינתכם זהו עוד מידע שמשפר את החוויה. בקיצור, כולם מרוויחים.

כמובן שבהקשר זה, גם חווית המשתמש הכללית משתפרת פלאים. לא עוד אתרים גדולים ומסורבלים, אלא כאלו שנעים לצפות בהם ולגלוש בהם; לא עוד פרסומות מעצבנות שחוזרות על עצמן, אלא כאלו שמדברות אל הלקוח באופן אישי; לא עוד קמפיינים מכירתיים אגרסיביים, אלא כאלו שבאים להועיל לכם ולעזור.

למגמה זו ישנו ביטוי גדול מבחינת העיצוב כמובן, כאשר כלי שנחשב היום לפופולארי מאוד, כזה שאפילו אי אפשר בלעדיו, הוא העיצוב הרספונסיבי (כן כן, לכל דבר בעולם הזה כבר יש שם או ביטוי…). אתם אולי לא מכירים אותו בשם, אבל פגשתם אותו בלי הפסקה. בדקו את האתר של סטארבאקס ותבינו למה הכוונה. הכל פשוט ‘זז’ ומשתנה שם, בהתאם למה שאתם בוחרים לעשות:

http://www.starbucks.com


ולבסוף: הסמארטפון הוא לא מרכז העולם


נכון, לפעמים נדמה כאילו הוא הדבר היחידי שישי כאן, אבל בעולם הפרסום זה ממש לא כך. מספיק להסתכל על נתוני הפרסום של שנת 2013 בישראל, כדי להבין את זה: הטלוויזיה היא השולטת, עם תקציבים של מעל מיליארד וחצי שקלים; העיתון, למרות שהוא לא מפסיק לרדת, נמצא במקום השני עם 940 מיליון ₪; רק במקום השלישי נמצא האינטרנט, עם 660 מיליון, שכוללים גם את המובייל.


למה בכלל להתעכב על זה? משום שזה מסמל את כל אופיו של עלם השיווק והפרסום העתידי. אף אחד לא מוותר על הטלוויזיה, על שלטי החוצות ושאר הפלטפורמות המסורתיות. אפילו העיתונות הגוועת תישאר כאן כנראה לנצח. אז שכחו מהסמארטפון כמלך הבלתי מעורער (גם אם כרגע זה נשמע לא הגיוני) – כל מכשיר בו אתם משתמשים, יהפוך לפלטפורמת פרסום. לכן, אם אתם מצפים כמו כולם לפרסומות שמתרכזות במובייל בלבד – אתם טועים. ב-2014 תראו את הפרסום בכל מקום, כמעט בכל צעד שתעשו. בקיצור, הולך להיות פה מעניין מאוד ואני חותם 🙂


signature

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support